Toiminta‎ > ‎Reissut‎ > ‎Norja‎ > ‎

Bjerkvik 2008

Norjan puolelta Ruotsin ja Norjan rajan tuntumassa.

Keskiviikko 14.5.08

Yöllä 2:00 aikaan Janne ja Jorre saapuivat Helsingistä Kemiin yöpymään, josta matka jatkui aamulla hyvissä ajoin jo kello kymmeneltä suomen aikaa. Ensimmäinen etappi oli Torniossa tamppiksessa etsien Jannelle sopivia alushanskoja kuivahanskojen alle. Janne löysi croksi kopiot hanskojen lisäksi. Seuraavaksi piti etsiä atrainta, mutta atrainta ei löytynyt helpolla. 11 aikaan jatkettiin matkaa kohti Kiirunaa missä olisi ollut tarkoitus pysähtyä ekakerran. Ennen lähtö käytiin kuitenkin tankkaamassa tankki täyteen teboililla. Matka kului leppoisasti Jorren pakettiautolla nopeusrajoittimesta huolimatta. Tankilla ei tarvinnut pysähtyä Kiirunassa joten jatkoimme suoraan Bjerkvikiin parilla pienellä tauolla jossa tankkasimme auton uudestaan. Bjerkvikistä matkaa oli enää noin 60km. Perillä oltiin hyvissä ajoin jo 18:00 aikaan ja ehdittiin syödä ennen seuraavan seurueen saapumista.
Toisen auton saapuessa oli ruuat syöty ja valmis tekemään sukellus sillan alta. Sukellus sujui hyvin ja rakkolevän ja kissakalojen seassa, syvyyttäkin löytyi n.35m. Sukelluksella oli myös tarkoitus koe ponnistaa videokamerakotelon linssin laipan pitävyys, sukelluksen alkuvaiheessa kuitenkin tuli koteloon jo vedet sisälle sillä kameran takakannen o-renkaat olivat unohtuneet kotelon sisälle. Kamera kuitenkin loppupeleissä piti veden ulkopuolella ja mahdollisti videokuvauksen seuraavilla sukelluksilla. Illan mittaan täytettiin nitroxia Karnoy hylkyä varten, loputkin autot  saapuivat perille ja pääsivät nukkumaan 2:00 aikaan.

Kuva Karmoy hylyn kannelta.

Torstai 15.5.08

Aamulla herätys oli jo klo. 9:00 Suomen aikaan. Aamupalan jälkeen suunnattiin Karmoy nimiselle hylylle. Hylystä ei ollut erityisesti mitään tietoja etukäteen muuta kuin sijainti. Lauttapaikan viereisen esson pihalta löytyi hyvin tilaa mihin pystyi jättämään auton. Tieltä näkyi 3 poijua suhteellisen lähellä toisiaan noin 500m essolta pohjoiseen, rantaan poijuilta oli noin 100m matkaa. Poijujen kohdalla oli hyvä pieni nurmilevike aidan toisella puolella johon pystyi tiputtamaan tavarat autosta ja viemään auton huoltoaseman pihaan. Poijuja oli 1 iso musta poiju joka osoittautui pelkäksi ankkuriksi. Kaksi pienempää poijua olikin onneksi hylyn poijut. Uimme ensin mustalle poijulla ja sieltä sukelsimme pienempää poijua kohden ja löysimme hylyn. Hylky oli noin 24m syvyydessä ja kansi noin 10m syvyydessä. Valoa hylylle pääsi hyvin joten  videokuvaaminen kannella onnistui hyvin. Hylky oli keskeltä huonossa kunnossa mutta keula ja peräosa oli kohtuullisessa kunnossa. Kohde sopi hyvin ensimmäisen päivän sukellukselle sillä kohde oli kohtuullisen matalalla ja ei ollut vaativa kohde. Illan päätteeksi kävimme tarkistamassa merikortista löytyneen hylyn vuonon vastarannalla pienen ajomatkan päässä pienessä poukamassa jonka halkaisija oli noin 200m. Alku vaikutti hyvältä (pinnalla). Laiturista pääsi hyppäämään tyylikkäästi veteen noin kolmen metrin korkeudelta. Pintavesi kuitenkin oli erittäin huono, näkyvyyskin oli lähes suomen vesien näkyvyyttä. Sukellus kesti ehkä 15min kunnes päätimme keskeyttää sukelluksen saman näkyvyyden jatkuessa ja hylyn löytämättömyyden vuoksi. Illan aikana täytettiin pullot nitroxilla seuraavan päivän Dronning Mauden sukellusta varten.

Kuvassa Dronning Maudelle veneestä.

Perjantai 16.5.08

Aamulla oli jälleen herätys 9:00 mutta ylös päästiin vasta 9:30. Aamu meni odotellen edellisenä päivänä sukeltaneiden muiden sukeltajien pullon täyttöä ja aamutoimia sillä heidän ylösnousu tapahtui vasta tunti meidän jälkeen. Viimein nokka kohti Dronning Maudea. Veneen täyttö meni nopeasti ja laitteet olivat autossa jo valmiina. Kun muut selvisivät laituriin, oli lähes kaikki jo valmista ja sukellus voitiin aloittaa. Sukellus oli kaikin puolin hyvä, vaikka Janne kasteli itsensä sukelluksen aikana. Sukellukselta saatiin kohtuullisen hyvää videota josta pystyi kaappaamaan valokuvia kuvagalleriaa varten. Sukelluksen päätteeksi syötiin tukeva annos makaronilaatikkoa muurinpohjapannulla paistaen. Ruuanlaiton alussa toinen ryhmä valmistautui  sukellukselle ja olivat valmiina juuri ennen ruokaa. Sukeltajat käytiin viemässä poijulle ja rantaan saapuessa aloitimme syömisen ja heti sen jälkeen takaisin poijulle hakemaan sukeltajat pois vedestä. Syönti alkoi kuitenkin, ramaisemaan ja sukellus jäi päivän ainoaksi. Seuraavalle päivälle ei ollut varsinaisesti järkevää kohdetta, joten keksimme, että voisimme tehdä sukelluksen Black Watch hylylle Killbotnin poukamaan. Jari hoiti sukellusluvan kuntoon Hardstadin satamavahdilta. Illalla katselimme sukellukselta saatua videokuvaa ja videolta kaapattuja valokuvia. Pullot valmisteltiin taas valmiiksi huomista varten nitroxilla. Mökkien maksu tapahtui tänä päivänä sillä huomenna oli norjan kansallisuus päivä ja campingin omistaja ei ole paikalla enää huomenna.

Kuvassa Black Watch hylky.

Lauantai 17.5.08

Aamu sujui edellisten tapaan ja Black Watchin rannassa oltiin 12 aikaan. Ensimmäinen sukellus saatiin tehtyä lähes tunti rantaan saapumisen jälkeen. Esa toimi venemiehenä ja vei meidät hylylle. Seuraava ryhmä oli valmiina muutamassa kymmenessä minuutissa ja tulivat heti perästä hylylle. Pintaan nousu sujui hyvin ja kaikki olivat pinnalla  suunnilleen samaan aikaan. Syvyyttä hylyllä oli jopa 38m, paras nähtävä tosin oli paljon matalampana. Sukelluksen jälkeen täytimme pullot jotta muut saavat kompuran mukaan. Pullojen täytön aikana teimme myös ruokaa ja söimme makkaraa ja leipää. Kun pullot olivat täynnä, lepäsimme noin tunnin, jonka jälkeen lähdimme pakkaamaan
venettä uusintasukellusta varten. Ennen veteen menoa Jorren kanssa tutkimme Jannen puvun kaulamansettia ja kastelun syy selvisi, mansetissa oli ylimääräinen reikä ja mansetti oli muutenkin haurastunut. Paikkasimme reijän jeesusteipillä jonka jälkeen lähdettiin veteen.
Uusinta sukellus suoritettiin ilman venemiestä sillä kukaan ei halunnut jäädä venemieheksi. Sukellus oli noin 20min lyhyempi kuin ensimmäinen sukellus ja happea kului huomattavasti vähemmän decoissa kuin edellisellä kerralla. Rantaan tultaessa pakkailimme tavarat valmiiksi autoon kotimatkaa varten. Vene tuli myös pakattua kolmistaan ja nostettua autoon. Kellon lähennellessä seitsemää suomen aikaan alkoi puheet kotiin paluusta ja samalle päivälle. Niinpä pakkasimme auton loppuun ja lähdimme matkaan noin puoli kymmenen aikaan. Matka Norjan puolella sujui hyvin hyvässä ilmassa. Ruotsin puolelle saapuessa alkoi tulla taivaalta lunta ja maa alkoi oleman valkoisena lumisateen vuoksi. Mieleen muistui neljän vuoden takainen haaksirikko Kiirunan erämaahan. Kemissä oltiin perillä aamulla 5:30 josta Janne ja Jorre jatkoivat kohti Helsinkiä.

Sukellusten loputtua olikin hyvä ottaa vähän rennosti ennen mökille paluuta kun ei ollut kiirekkään mihinkään.

Reissun parhaita kommentteja ja tapahtumia:
- Lippu on puolisangossa.
- Äiti äiti, saako nuita norjalaisia ruokkia?
- Kermavaahdon vatkausta, haarukalla.